Není pravda, že káva je nebezpečný nápoj. Naopak, ukazuje se, že v přiměřeném množství je to zdraví prospěšný mok a zaručuje delší život.
Podle přednosty I. interní kliniky Fakultní nemocnice v Olomouci Miloše Táborského to dokládají nejnovější studie zahraničních vědců, kteří tak mění názor na tento aromatický nápoj. Dosud se káva pila především kvůli kofeinu, tedy alkaloidu, který povzbuzuje srdeční činnost.
„Káva obsahuje více než 200 chemických struktur, z nichž je velká většina antioxidantů. Tedy látek, které působí proti volným radikálům a zpomalují přirozené stárnutí a obměnu buněk. Potvrzují to i renomované studie. Jsou publikována data o skutečném ochranném vlivu na některá onemocnění, přesto káva není spásou pro všechny pacienty,“ sdělil ČTK kardiolog Táborský.
Není káva jako káva
Mýty o nežádoucích a nezdravých účincích kávy začala bořit nejnovější studie z Harvardu. Tamní lékaři 12 let dohlíželi na 10 tisíc pacientů. Zjistili, že káva snižuje riziko cukrovky druhého typu u mužů až o polovinu a u žen o 30 procent. Snižuje také výskyt Parkinsonovy choroby a cévních mozkových příhod.
„Průlomová je i studie publikovaná v The New England Journal of Medicine. Sledovala dlouhodobě 229 tisíc mužů a 173 tisíc žen ve věku od 50 do 70 let. Pití kávy bylo spojeno s delším věkem. Pokud se ze studie odstranila data kuřáků, měli pijáci kávy delší prognózu dožití,“ uvedl Táborský. Studie prokázaly, že mnohem méně kladných vlastností má káva bez kofeinu. Chybí jí totiž nejsilnější antioxidanty.
Pití kávy v Česku se nejmohutněji rozšířilo před první světovou válkou v dobách Rakouska-Uherska. Hojně rozšířeným způsobem pití kávy byl takzvaný turek. Ten ale není vhodný na zažívání, škodí žaludku. „Tímto způsobem přípravy se může navíc redukovat obsah pozitivních látek. To už je lepší instantní káva. Za nejvhodnější považuji klasické espreso, protože pára zachová neporušeny nejcennější látky,“ doplnil Táborský.
Dva šálky denně a dost
Denní dávka kávy není pro každého stejná. Vědecké studie ale ukazují, že více než čtyři šálky kávy mohou být zbytečné až nebezpečné. Zpravidla se doporučují dva šálky denně. Kávě by neměl holdovat člověk, který má rozkolísaný krevní tlak, ne dobře kompenzovanou cukrovku nebo onkologické onemocnění ve stadiu aktivní léčby. Pacient s léčeným vysokým krevním tlakem si kávu občas dopřát může. Káva má totiž močopudné účinky, takže dostane z organismu nadbytečnou vodu, což je kladné pro kompenzaci hypertenze.
Kávu podrobili zkoumání například i na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. I tato studie potvrdila vysoký obsah antioxidantů v nápoji.
Pošlete odkaz na tento článek
Obezita, kouření, cukrovka, nedostatek pohybu i vyšší věk dožití…
Lékárenská síť BENU nabízí ve svém Centru prevence s …
Výlety, koupání v moři nebo rybníce a častější sportování na…
Chodíme méně do restaurací. Spotřeba piva klesá. Zároveň ale my,…
Některé průjmy se mohou objevit v průběhu několika hodin od…
Tohle je intimní zpověď zralé ženy. Proto varuji všechny čtenáře,…
Žijeme v době, která v oblasti zdraví, prevence a…
Ve vyšším věku se shazují kila obtížněji než v mládí. To je časté…
Český zdravotnický systém je na 10. místě zemí nejhůře…
Vláda České republiky na dnešním jednání schválila zřízení Rady…
Alzheimerova, Parkinsonova či další nemoci mozku trápí v …
Muž, ve věku kolem 70 let, bývalý kuřák, který se čím dál…
Vláda schválila návrh zákona MPSV, který má za cíl sjednotit…
Ukázkový úvodní text článku
V následujících týdnech lze očekávat typický nárůst počtu případů…
Minulý týden jsem byl účastníkem srazu prostatiků. Ne, nejsem v…
Že trpí rakovinou plic, se v Česku každý rok dozví přibližně…
My, co jsme dospěli do věku, kdy nás začnou zrádně opouštět i…
S nastupujícím podzimem roste počet prokázaných případů…
Statisícům Čechů řídnou kosti – když to zjistí, leží už…
Práce posudkových lékařů je nejen v poslední době často…
Tak a už je to zase tady. Kýcháme, kašleme, z nosu teče a je…
Slyšeli jste o menstruačních kalhotkách? Nosí se jako běžné spodní…
Říjen, měsíc osvěty a prevence rakoviny prsu, by měl být…
Sedavý způsob života, práce na počítači, neustálé sledování mobilu…
Nevhodná technologická příprava může být příčinnou…
Léčebné lázně Ensana Health Spa Hotels zařazují na základě…
Nezdravý životní styl Čechů stojí za stále častějším…
Uchování zdraví a dobré kondice jsou klíčem k …
JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno portál i60 nabízí.
Chcete na portál i60 přispívat vlastními články, povídat si na chatu, najít nové přátele či partnera v Seznamce?
Aktuální anketa
-
Rozhodování mi nečiní problém, rozhoduji se rychle a většinou správně
1800
20 %
-
Většinou dám na svou intuici, a nějak to dopadne
1749
20 %
-
Nevím, nepřemýšlel(a) jsem o tom
1678
19 %
-
Rozhodování pro mě není snadné, trvá mi déle, než se rozhodnu
1818
20 %
-
Je to pro mě velký problém, rozhoduji se dlouho a ne vždy správně
1852
21 %